Thursday, 8 March 2012

Kenapa mesti air kosong?

Assalamu'alaikum....

Korang tau apa tu air kosong? Air masak la..Bukan air yang ade nilai Zero,huhu..Ok ayu dah merepek..:P

Ayu rase ramai yang dah tau betapa pentingnya air masak ni utk kesihatan kan? Tapi korang selalu minum x? Or korang mmg peminat tegar minuman bergas, manis2? Sian badan korang..huhu...

Dulu, kite digalakkn minum 6 gelas sehari..Tapi lam cuace xmenntu ni, sepatutnya up kan lagi jadi 8 gelas sehari dan setiap gelas tu ade 250 mL.Kirenya, dlam sehari korang kena minum 2000 mL (2 L) sehari! Banyak ke? X la...





Ada 10 sebab kenapa korang perlu/wajib minum air masak tapi disebabkan ayu tak nak la entry ni jd panjang2, so ayu senaraikan 5 dulu:


-Darah terdiri drp 80% air dan air diperlukan untuk membina sel2 darah baru yg sihat




-Tulang terdiri drp lebih 50% air dan air jugak diperlukan utk membina sel2 tulang yg baru





-Mampu kurangkan kesakitan sbb air akan menggalakkan peredaran lymphatic system yang akan membuang sisa2 kumuh drp badan. (Kalo sisa2 kumuh tu berkumpul di satu2 kawasan dalam badan, itu yg mnyebabkan sakit tu...)




-Air akan buang sisa2 toksin dalam badan melalui lymphatic system, ginjal dan usus




-Air akan memudah dan melicinkan pergerakan sendi. So, kepada yang selalu sakit2 lutut, silalah minum air secukupnye...


Akhir kalam. minum air masak byk2..air manis xaci tau? Allah nampak,huhu:P


9 comments:

burnkelana said... Reply To This Comment

Good info.. tq for sharing..

cIk JanNah said... Reply To This Comment

jannah tak suka minum air masak sbb rasa pahit. teruk kan?? huaaa

iyka syafika said... Reply To This Comment

hurm..kurang la minum air kosong.rasa cm nk muntah je..tension btol.

Ayumi Comot said... Reply To This Comment

@cIk JanNah

huhu..mane ade pahit..tawar je..tapi best:)

Ayumi Comot said... Reply To This Comment

@burnkelana

yup,thnks jenguk2 sini:)

Ayumi Comot said... Reply To This Comment

iyka: huhu..ok je la..salu amalkan,insya Allah xrase nk muntah lagi:)

teha said... Reply To This Comment

mujo laa kite mmg suke minum air msk.. hehe

KETUAT DI KAKI said... Reply To This Comment

ade air masak x? nak~ dahaga nh...

9n0L4 said... Reply To This Comment

air masak ni mmg mesti minum byk. baru cntik kulit. hee. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
All reserved to Ayumi.Edited by TehaaNFM